Здравословно и изгодно – как?

Министър от британското правителството призова хората да избират намалени стоки в супермаркетите, за да се справят с големите разходите. Какъв ефект обаче ще има яденето на по-евтина храна върху здравето на хората и може ли да й се сложи етикетът “здравословно”?

Храната стана по-скъпа, тъй като производителите насочват нарастващите си енергийни разходи към потребителите, а ценните артикули могат да помогнат за намаляване на разходите.

По-рано тази седмица британският министър на околната среда, храните и селските райони Джордж Юстис каза, че изборът на намалени хранителни стоки ще помогне на купувачите да „управляват домашния си бюджет“.

Националната здравна организация казва , че хората трябва:

  • Да консумират поне по пет порции плодове и зеленчуци на ден
  • Да използват нишестени храни като картофи, ориз и тестени изделия като основа за ястия
  • Да включват някаква форма на млечни продукти или алтернатива на млечни продукти и протеини като боб, риба, яйца или месо

Храни с високо съдържание на мазнини, сол и захар, както и различни масла, трябва да бъдат включени в малки количества.

Но може да е трудно да се намерят намалени продукти в супермаркетите, които да отговарят на тези насоки, особено когато става въпрос за млечни продукти и протеини.

От 24 артикула в един от най-големите месни и рибни супермаркети във Великобритания, само един се вписва в насоките на НЗО – пакет пържоли

Истината е, че по-евтините продукти са с по-евтини съставки, за да постигнат същия обем като по-скъпите им продукти, но с по-ниска хранителна стойност.

Сосът за паста с ниска стойност съдържа:

  • 13% домати и 6% доматено пюре, като останалото се долива с вода

Буркан с подобен размер на неговия скъп марков аналог съдържа:

  • 74% домати, 21% доматено пюре и без вода

Евтиният сос е с по-ниско съдържание на захар и сол, но съдържа по-малко билки и подправки.

Съвети от диетолог

Има много начини да се яде „бюджетна храна, богата на хранителни вещества“, казва диетологът Джена Хоуп.

„Понякога може да изглежда като предизвикателство, тъй като изисква от купувачите да са наясно с избора си и може да изисква допълнително планиране“.

Това са нейните топ съвети:

Заредете се с боб и варива – те представляват здравословно и питателно хранене

Бобът и варивата могат да бъдат чудесно допълнение към всяко хранене, тъй като са източник на протеини и са богати на фибри.

Сушеният боб и варивата са по-рентабилни от консервираните, но накисването им преди готвене е от съществено значение за намаляване на нежеланите съединения.

Пазарувайте вечер – тогава всичко здравословно може да е намалено

По-свежите продукти е по-вероятно да бъдат в раздела за разпродажба вечер, поради по-кратките срокове на годност и ако не са изядени до срока на годност, могат да се съхраняват във фризера.

Доверете се на замразената витрина

Често срещано погрешно схващане е, че замразените продукти са по-малко хранителни, отколкото пресните.

Те могат да бъдат също толкова хранителни, ако не и повече, тъй като хранителните вещества често се заключват при замразяване.

Плодовете и зеленчуците са много по-евтини в замразената част и често се продават в по-големи количества.

Замразените зеленчуци са брилянтни за добавяне към супи и яхнии.

Замразените плодове могат да се направят на компот и да се сервират с кисело мляко или да се добавят към смутита или каша.

Замразеното месо и риба също могат да бъдат добър избор.

Изберете рибни консерви – здравословно и вкусно

Прясната риба може да бъде по-скъпа, но консервираната, като сардини, е чудесен начин за консумация на омега-3. Омега-3 представлява жизненоважно хранително вещество за здравето на мозъка и когнитивната функция.

Запасете се с пълнозърнести храни

Пълнозърнестите храни могат да бъдат брилянтен начин за увеличаване на разнообразието в диетата. Храни като ориз (по възможност кафяв), пълнозърнест хляб и овес са евтини и питателни.

Избягвайте по-скъпия предварително сварен или в микровълнова фурна ориз.

Потърсете пълноценни храни със собствена марка

Често закупуването на храни със собствена марка, като месо, риба, яйца, млечни продукти, плодове и зеленчуци, и готвене от нулата може да бъде по-евтино от готовата храна, но когато става дума за по-преработени храни, по-евтините продукти могат да имат повече добавки и пълнители, отколкото по-скъпите марки.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.