Количка

Обадете ни се на 02 402 68 68

Безплатна доставка на всички поръчки над 100 лева!

Дехидратация – какво трябва да знаем?

Facebook
Telegram
Twitter
WhatsApp

Добре дошли!

Екипът на Здравитал Ви пожелава приятно четене. Разглеждайте ежедневно нови здравни публикации.

Дехидратацията настъпва, когато тялото Ви губи повече течности, от колкото приемате. Често срещаните причини включват:

  • Прекомерно изпотяване
  • Повръщане
  • Диария

Специалистите препоръчват на жените да пият средно 11,5 чаши на ден, а мъжете да пият средно 15,5 чаши на ден. Хората в движение, спортистите и хората, изложени на високи температури, трябва да увеличат приема на вода, за да избегнат дехидратация.

Когато тялото загуби твърде много вода, неговите органи, клетки и тъкани не функционират както трябва, което може да доведе до опасни усложнения. Ако дехидратацията не се коригира незабавно, тя може да причини шок. Дехидратацията може са бъде лека или тежка. Обикновено можете да лекувате лека дехидратация у дома. Тежката дехидратация трябва да се лекува в болница или под лекарско наблюдение.

Рискови фактори за дехидратация.

dehidratatsia-kakvo-tryabva-da-znaem-zdravital

Спортистите, изложени на пряка слънчева светлина, не са единствените, изложени на риск от дехидратация. Всъщност културистите и плувците също са сред спортистите, които често развиват това състояние. Колкото и странно да изглежда, възможно е да се потите във вода. Плувците губят много пот, когато плуват.

Някои хора имат по-висок риск от развитие на дехидратация, отколкото други, включително:

  • Хора, работещи на открито, които са изложени на прекомерни количества топлина (например заварчици, озеленители, строителни работници и механици)
  • Възрастни хора
  • Хора с хронични заболявания
  • Спортисти особено бегачи, колоездачи и футболисти
  • Кърмачета и малки деца
  • Хора, които живеят на голяма надморска височина

Как се развива дехидратацията?

Вашето тяло редовно губи вода чрез изпотяване и уриниране. Ако водата не се замени, вие се дехидратирате. Всяка ситуация или състояние, което кара тялото Ви да губи повече вода от обикновено, води до дехидратация.

Изпотяване

Дехидратация - какво трябва да знаем? 2

Изпотяването е част от естествения процес на охлаждане на тялото Ви. Когато Ви стане горещо, Вашите потни жлези се активират, за да освободят влагата от тялото Ви в опит да го охладят. Начинът, по който това работи е чрез изпаряване.

Докато една капка пот се изпарява от кожата Ви, тя отнема малко количество топлина от нея. Колкото повече пот отделяте, толкова повече изпарение има и толкова повече се охлаждате. Изпотяването също хидратира кожата Ви и поддържа баланса на електролитите в тялото Ви.

Течността, която изтотявате, се състои главно от сол и вода. Прекомерното изпотяване може да причини дехидратация, тъй като губите голямо количество вода. Техническият термин за прекомерно изпотяване е хиперхидроза.

Болест

Дехидратация - какво трябва да знаем? 3

Заболявания, които причиняват продължително повръщане или диария, могат да доведат до дехидратация. Това е така, защото повръщането и диарията могат да доведат до изхвърляне на твърде много вода от тялото Ви.

Важни електролити също се губят чрез тези процеси. Електролитите са минерали, използвани от тялото за контролиране на мускулите, химията на кръвта, урината и други течности в тялото.

Повръщането или диарията могат да нарушат тези функции и да причинят тежки усложнения, като инсулт и кома.

Висока температура

Дехидратация - какво трябва да знаем? 4

Ако имате треска, тялото Ви губи течност през повърхността на кожата Ви в опит да понижи температурата Ви. Често треската може да Ви накара да се потите толкова много, че ако не пиете течности, за да попълните загубите, може да се окажете дехидратирани.

Уриниране

Дехидратация - какво трябва да знаем? 5

Уринирането е нормалният начин на тялото да освободи токсините от тялото Ви. Някои състояния могат да причинят химически дисбаланси, които могат да увеличат отделянето на урина. Ако не замените течността, загубена чрез прекомерно уриниране, рискувате да развиете дехидратация.

Какви са признаците на дехидратация?

Симптомите на дехидратация се различават в зависимост от това дали състоянието е леко или тежко. Симптомите на дехидратация може да започнат да се появяват преди да настъпи пълна дехидратация.

Симптомите на лека до умерена дехидратация включват:

  • Умора
  • Суха уста
  • Повишена жажда
  • Намалено уриниране
  • По-малко производство на сълзи
  • Суха кожа
  • Запек
  • Световъртеж
  • Замаяност
  • Главоболие

В допълнение към симптомите на лека дехидратация, тежката дехидратация е вероятно да причини следното:

  • Прекомерна жажда
  • Липса на производство на пот
  • Ниско кръвно налягане
  • Ускоре сърдечен ритъм
  • Бързо дишане
  • Хлътнали очи
  • Сбръчкана кожа
  • Тъмна урина

При тежката дехидратация е нужна спешна медицинска помощ. Потърсете незабавна медицинска помощ, ако проявявате някой от тези признаци и симптоми.

Спешна медицинска помощ

Децата и по-възрастните трябва да получат незабавно лечение, дори ако изпитват симптоми на лека дехидратация. Ако човек, в която и да е възрастова група развие следните симптоми, потърсете спешна помощ:

  • Тежка диария
  • Кръв в изпражненията
  • Диария за 3 или повече дни
  • Невъзможност за задържане на течности
  • Дезориентация

Как се диагностицира дехидратацията

Дехидратация - какво трябва да знаем? 6

Преди да започне каквито и да е тестове, Вашият лекар ще прегледа всички симптоми, които имате, за да изключи други състояния. След снимане на медицинската Ви история, вашият лекар ще провери жизнените Ви показатели, включително сърдечната честота и кръвното Ви налягане. Ниското кръвно налягане и ускореният пулс могат да показват дехидратация.

Вашият лекар може да използва кръвен тест, за да провери нивото на електролитите Ви, което може да Ви помогне да посочите загуба на течности. Кръвният тест може също да провери нивото на креатинина в тялото Ви. Това помага на Вашия лекар да определи колко добре функционират бъбреците Ви, показател за степента на дехидратацията.

Анализът на урината е изследване, което използва проба от урина, за да провери наличието на бактерии и загуба на електролит. Цветът на урината Ви също може да показва дехидратация, когато се комбинира с други симптоми. Тъмната урина сама по себе си не може да диагностицира дехидратация.

Стратегии за лечение на дехидратация

Леченията за дехидратация включват рехидратиращи методи, заместване на електролити и лечение на диария или повръщане, ако е необходимо.

Рехидратация

Дехидратация - какво трябва да знаем? 7

Рехидратирането чрез приемане на течности може да не е възможно за всички хора като тези, които имат тежка диария или повръщане. В този случай течностите могат да се дават интравенозно.

За да направите това, малка интравенозна тръба се вкарва във вена на ръката. Трябва да бъде осигурен разтвор, който често е смес от вода и електролити.

За тези, които могат да пият течности, може да се препоръча пиене на вода заедно с рехидратираща напитка, съдържаща електролит, като спортна или електролитна напитка с ниско съдържание на захар.

Домашен рехидратиращ разтвор

Ако не е налична електролитна напитка, можете да направите свой собствен разтвор за рехидратация, като използвате:

  • ½ чаета лъжица сол
  • 6 супени лъжици захар
  • 1 литър вода

Бъдете абсолютно сигурни, че използвате точно измерване. Използването на твърде много сол или захар може да бъде опасно.

Неща, които трябва да избягвате

Избягвайте газирани напитки, алкохол, прекалено сладки напитки или кофеин. Тези напитки могат да влошат дехидратацията.

Потенциални усложнения от нелекувана дехидратация

Нелекуваната дехидратация може да доведе до животозастрашаващи усложнения, като например:

  • Топлинно изтощение;
  • Топлинни крампи;
  • Топлинен удар;
  • Гърчове поради загуба на електролит;
  • Нисък кръвен обем;
  • Бъбречна недостатъчност;
  • Кома

Как мога да предотвратя дехидратацията?

Ето няколко начина за предотвратяване на дехидратация:

  • Ако сте болни, увеличете приема на течности, особено ако повръщате или имате диария.
  • Ако не можете да задържате течностите, потърсете медицинска помощ.
  • Ако ще правите упражнения или ще спортувате, пийте вода преди активността. На редовни интервали по време на тренировката сменяйте течностите си. Уверете се, че пиете вода или електролити и след тренировката.
  • Обличайте се леко през горещите месеци и избягвайте да излизате на пряка топлина, ако можете да я избегнете.
  • Дори и да не сте активни, пийте препоръчителното количество течности

Заключение

Дехидратацията настъпва, когато не приемате достатъчно течности. Независимо дали е от упражнения, горещо време или заболяване, дехидратацията може бързо да стане опасна- независимо от причината.

Може да предотвратите дехидратацията, като пиете много вода през деня и приемате електролити, ако започнете да виждате ранни признаци за загуба на течности потърсете спешна медицинска помощ.

[row] [col span__sm=”12″] [title style=”center” text=”ДРУГИ ИНТЕРЕСНИ СТАТИИ ПО ТЕМАТА” icon=”icon-angle-down”] [blog_posts style=”push” columns=”3″ columns__md=”1″ ids=”9796,9879,9002,9288,4633,9414,8754″ badge_style=”circle-inside” image_height=”75%”] [title style=”center” text=”ПРОДУКТИ, КОИТО МОГАТ ДА ВИ ПОМОГНАТ” icon=”icon-angle-down”] [ux_products ids=”2185,559,568,8788,10193,10191,2191″] [/col] [/row]
Надежда Димитрова

Надежда Димитрова

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Гарантирана сигурност чрез reCAPTCHA и Google.Политиката за поверителност и Условията за ползване се прилагат.

Харесваш статиите ни? Абонирай се!

Абонирайки се ще получавате известия за нашите последни публикации!

Безплатни доставки

На всички поръчки над 100.00 лева

Връщане спрямо ЗЗП

При проблем ще върнем пратката Ви

Високо качество

Предлагаме само качествени продукти

100% Сигурност на данните

Грижим се за Вашите лични данни