4-те най-лоши храни за мозъка ви

вредни-храни-за-мозъка

Вашият мозък е най-важният орган в тялото ви. То кара сърцето да бие, белите дробове да работят и като цяло е отговорно за цялото функциониране на тялото.

Ето защо е от съществено значение да поддържате мозъка си в оптимално състояние със здравословна диета.

Някои храни имат отрицателно въздействие върху мозъка, влияят на паметта и настроението ви и увеличават риска от деменция. Прогнозите предвиждат, че деменцията ще засегне повече от 65 милиона души по света до 2030 г.

За щастие можете да намалите риска от заболяването, като изключите определени храни от диетата си. Тази статия разкрива 7-те най-лоши храни за вашия мозък.

Подсладени напитки

Подсладените напитки включват напитки като сода, спортни напитки, енергийни напитки и плодов сок.

Високият прием на подсладени напитки не само разширява талията ви и увеличава риска от диабет тип 2 и сърдечно-съдови заболявания – той също има отрицателен ефект върху мозъка ви.

Прекомерният прием на сладки напитки увеличава шансовете за развитие на диабет тип 2, за който е доказано, че повишава риска от болестта на Алцхаймер.

В допълнение, по-високите нива на захар в кръвта могат да увеличат риска от деменция, дори при хора без диабет.

Основен компонент на много сладки напитки е царевичен сироп с високо съдържание на фруктоза (HFCS), който се състои от 55% фруктоза и 45% глюкоза.

Високият прием на фруктоза може да доведе до затлъстяване, високо кръвно налягане, високи нива на триглицеридите, диабет и артериална дисфункция. Тези аспекти на метаболитния синдром могат да доведат до увеличаване на дългосрочния риск от развитие на деменция.

Проучванията при животни показват, че високият прием на фруктоза може да доведе до инсулинова резистентност в мозъка, както и до намаляване на мозъчната функция, паметта, ученето и образуването на мозъчните неврони.

Рафинирани въглехидрати

Рафинирани въглехидрати включват захари и силно преработени зърнени храни, като бяло брашно.

Тези видове въглехидрати обикновено имат висок гликемичен индекс (GI). Това означава, че тялото ви ги усвоява бързо, причинявайки скок в нивата на кръвната захар и инсулина.

Освен това, когато се консумират в по-големи количества, тези храни често имат висок гликемичен товар (GL). GL се отнася до това колко дадена храна повишава нивата на кръвната ви захар, въз основа на размера на порцията.

Установено е, че храните с висок GI и висок GL увреждат мозъчната функция.

Изследванията показват, че само едно хранене с висок гликемичен товар може да влоши паметта както при деца, така и при възрастни.

Друго проучване при здрави студенти установи, че тези, които са имали по-висок прием на мазнини и рафинирана захар, също са имали по-лоша памет.

Този ефект върху паметта може да се дължи на възпаление на хипокампуса, част от мозъка, която засяга някои аспекти на паметта, както и отзивчивостта към сигналите за глад и ситост.

Възпалението се признава като рисков фактор за дегенеративни заболявания на мозъка, включително болестта на Алцхаймер и деменция.

Например, едно проучване разглежда възрастни хора, които консумират повече от 58% от дневните си калории под формата на въглехидрати. Проучването установи, че те имат почти двойно по-висок риск от леко умствено увреждане и деменция.

Храни с високо съдържание на трансмазнини

Трансмазнините са вид ненаситени мазнини, които могат да имат вредно въздействие върху здравето на мозъка.

Въпреки че трансмазнините се срещат естествено в животински продукти като месо и млечни продукти, те не са основен проблем. Индустриално произведените трансмазнини, известни също като хидрогенирани растителни масла, са проблем.

Тези изкуствени трансмазнини могат да бъдат открити в мазнина, маргарин, глазура, закуски, готови сладкиши и предварително опаковани бисквитки.

Проучванията са установили, че когато хората консумират по-големи количества трансмазнини, те са склонни да имат повишен риск от болестта на Алцхаймер, по-лоша памет, по-малък обем на мозъка и когнитивен спад.

Някои проучвания обаче не са открили връзка между приема на трансмазнини и здравето на мозъка. Въпреки това, трансмазнините трябва да се избягват. Те имат отрицателен ефект върху много други аспекти на здравето, включително здравето на сърцето и възпалението.

Силно преработени храни

Силно преработените храни обикновено са с високо съдържание на захар, добавени мазнини и сол.

Те включват храни като чипс, сладкиши, пуканки, сосове от магазина и готови ястия.

Тези храни обикновено са с високо съдържание на калории и с ниско съдържание на други хранителни вещества. Те са точно видовете храни, които причиняват наддаване на тегло, което може да има отрицателен ефект върху здравето на мозъка.

Проучване при 243 души установи, че повишената мазнина около органите е свързана с увреждане на мозъчната тъкан. Друго проучване при 130 души установи, че има измеримо намаление на мозъчната тъкан дори в ранните стадии на метаболитния синдром.

Хранителният състав на преработените храни в западната диета също може да повлияе отрицателно на мозъка и да допринесе за развитието на дегенеративни заболявания.

Проучване, включващо 52 души, установи, че диета с високо съдържание на нездравословни съставки води до по-ниски нива на метаболизма на захарта в мозъка и намаляване на мозъчната тъкан. Смята се, че тези фактори са маркери за болестта на Алцхаймер.

6-те храни, които подпомагат концентрацията, открийте тук!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.