Как триглицеридите влияят на вашето здраве

Триглицеридите са най-разпространената форма на мазнини в тялото. Вашето тяло съхранява и използва този вид мазнини за енергия между храненията. Ако нивата на триглицеридите в кръвта ви са повишени, това може да означава, че сте изложени на висок риск от някои здравословни състояния.  

Какво представляват триглицеридите? 

Когато ядете, допълнителните калории, захар и алкохол, от които тялото ви не се нуждае веднага, се превръщат в триглицериди и се съхраняват в мастните клетки. Когато имате нужда от енергия, хормоните отделят триглицериди.  

Ако обикновено консумирате повече храни с високо съдържание на въглехидрати, отколкото изгаряте, може да имате високо ниво на триглицериди.

Високите нива на триглицериди (хипертриглицеридемия) се считат за високорисков фактор за стесняване на артериите ( атеросклероза ), което може да доведе до инсулт , инфаркт и периферно артериално заболяване (PAD) . Ако нивата на триглицеридите са високи, може да сте изложени на висок риск от панкреатит (възпаление на панкреаса) и чернодробно заболяване.        

Разликата между холестерола и триглицеридите

И триглицеридите, и холестеролът се произвеждат в черния дроб и се консумират с храна. И двете циркулират в кръвта ви. Въпреки че има прилики, те имат различни функции:
• Триглицеридите са вид мазнини или липиди, които съхраняват неизползваните калории.
• Холестеролът е липопротеин, използван за изграждане на клетките, производство на някои хормони, и генериране на витамин D.

Стойности на триглицеридите

Според Националния институт за сърцето, белите дробове и кръвта , липиден панел ще тества кръвта ви за нива на:   

  • общ холестерол
  • HDL (добър) холестерол
  • LDL (лош) холестерол
  • триглицериди

Лекарят може да поиска да избягвате храна или да гладувате 8 до 12 часа преди теста. Резултатите обикновено са налични в рамките на няколко дни. Лекарят ще даде препоръки въз основа на нивата, посочени във вашия тест.   

 ВъзрастниДеца 10-19Деца под 10 години
Нормалнопод 150 mg/dLпод 90 mg/dLпод 75 mg/dL
Гранично високо151–199 mg/dL90–129 mg/dL75–99 mg/dL
Високонад 200 mg/dLнад 130 mg/dLнад 100 mg/dL
Много високонад 500 mg/dLn/an/a

Забележка: Резултатите, показани в тази таблица, се основават на състояние на гладно и се измерват като милиграми триглицериди на децилитър кръв (mg/dL). 

Колко често трябва да се изследвате?

Американската сърдечна асоциация (AHA) предлага хората над 20 години да се тестват на всеки 4 до 6 години. Въз основа на вашето здраве лекарят може да ви предложи да се изследвате по-често. Препоръчително е децата да се проверяват веднъж на възраст между 9 и 11 години и веднъж на възраст между 17 и 21 години.

Какви са причините и рисковете за високите нива на триглицеридите?

Вашите нива на триглицериди може да са високи въз основа на фактори като : 

  • фамилна анамнеза за висок холестерол
  • прекомерно пиене на алкохол
  • диета с високо съдържание на захар и прости въглехидрати
  • наднормено тегло или затлъстяване 
  • неконтролиран диабет 
  • чернодробно или бъбречно заболяване 
  • високо кръвно налягане 
  • прием на определени лекарства, като диуретици , хормони, кортикостероиди или бета-блокери   
  • менопауза 
  • пушене
  • заболяване на щитовидната жлеза 

По-високите от нормалните нива на триглицеридите могат да повишат риска от артериосклероза (втвърдяване на артериите или удебеляване на стените на артериите), инфаркт, инсулт и сърдечни заболявания. Ако нивата на триглицеридите са високи, може да сте изложени на риск от панкреатит  и заболяване на черния дроб.    

Контрол на високите триглицериди – промени в начина на живот

Има три основни начина за намаляване на високите нива на триглицеридите:  

  • консумирайте питателна храна
  • правете редовно аеробни упражнения  
  • поддържайте умерено тегло 

Изборът на здравословен начин на живот, който понижава високите нива на триглицеридите, включва : 

  • Диета – Избягвайте прости въглехидрати , като захар и храни, приготвени с бяло брашно или фруктоза, трансмазнини и храни с хидрогенирани масла или мазнини. Вместо мазнините, намиращи се в месата, изберете растителни мазнини, като зехтин и масло от рапица. Заменете червеното месо с риба с високо съдържание на омега-3 мастни киселини , като скумрия или сьомга. Ограничете или избягвайте консумацията на алкохол, тъй като алкохолът е с високо съдържание на калории и захар.   
  • Упражнение – Препоръчва се минимум 150 минути умерена интензивност аеробни упражнения на седмица. 
  • Тегло – Тъй като допълнителните калории се превръщат в триглицериди и се съхраняват като мазнини, ако намалите калориите си, ще намалите триглицеридите. Насочете се и поддържайте умерено тегло с диета и упражнения. 

Други промени в начина на живот, които помагат за понижаване на триглицеридите, включват:

Ултра Омега 3 - 90
  • управление на високо кръвно налягане и диабет
  • получаване на достатъчно сън 
  • управление на стреса
  • отказване от тютюнопушенето

Лекарят може също да предложи добавка като ниацин (никотинова киселина) или рибено масло (омега-3 мастни киселини).  

Извод

Ако липидният панел на кръвния ви тест показва, че имате високо ниво на триглицериди, лекарят ви вероятно ще препоръча промени в начина на живот, като например упражнения и спазване на диета с ниско съдържание на прости въглехидрати, трансмазнини и храни с хидрогенирани масла или мазнини.

Обикновено тези промени в начина на живот ще подобрят цялостното ви здраве и ще намалят нивата на триглицеридите.

4 + 🎁
4 + 🎁
Хербал

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Последвайте ни!
Следете профилът на Здравитал в Instagram и получавайте актуална информация за нашите нови продукти и актуални намаления.
Последвайте ни!
Следете профилът на Здравитал в Instagram и получавайте актуална информация за нашите нови продукти и актуални намаления.
Call Now Button