Количка

Обадете ни се на 02 402 68 68

Безплатна доставка на всички поръчки над 100 лева!

Рискове за здравето при заседнал начин на живот

Facebook
Telegram
Twitter
WhatsApp
Рискове при Заседнал Начин на Живот

Добре дошли!

Екипът на Здравитал Ви пожелава приятно четене. Разглеждайте ежедневно нови здравни публикации.

Може да изглежда трудно за вярване, че заседналият живот може да причини здравословни проблеми, но е вярно – може да доведе до повишено кръвно налягане, наддаване на тегло и много други опасни здравословни проблеми. Без дори да го осъзнавате, може да се насочите към все по-заседнал начин на живот. Но никога не е твърде късно да направите промени, които могат да подобрят много аспекти на Вашето здраве и благополучие. Дори и най-малките промени в ежедневието Ви могат да Ви накарат да станете по-активни за нула време.

Прочетете, за да научите повече за това какво е заседнал начин на живот, признаци, че може да водите заседнал начин на живот, заболявания, свързани с начина на живот, които могат да възникнат поради заседналия начин на живот, и начини да направите промени, за да станете по-малко заседнали у дома и на работа.

Какво е заседнал начин на живот?

riskove-za-zdraveto-ot-zasednalia-nachin-na-zhivot-zdravital

Точното определение за заседнал начин на живот е, когато някой прекарва шест или повече часа на ден седнал или легнал и му липсва значително физическо движение в ежедневието.

Това може да звучи познато – в офис работа, например, много хора седят през целия си работен ден пред компютъра, след което се отпускат пред телевизора или с телефона си, преди да заспят. Това е лесна рутина, в която да попаднете, но не без рискове.

Признаци, че може да водите заседнал начин на живот

Рискове за здравето при заседнал начин на живот 2

Признаците на заседналия начин на живот могат да бъдат както физически, така и психически и понякога са толкова малки, че може дори да не разпознаете, че се случват с Вас. Важно е да разберете и признаете признаците, за да можете да направите корекции, за да подобрите здравето и качеството си на живот. Сигналите, че може да водите заседнал начин на живот, могат да включват:

  • Безсъние – ако не се движите много през деня, тялото Ви не чувства, че има нужда от почивка и презареждане през нощта, което може да доведе до проблеми със съня. Добрата доза упражнения ще Ви помогне да се уморите по добър начин, което може да доведе до по-добър сън;
  • Умора – ако не спите през нощта, това би обяснило част от Вашата умора, но заседналият начин на живот също е голям фактор. Когато сте активни, тялото Ви отделя ендорфини – изблици на енергия, които повишават настроението и облекчават болката. Когато не се движите, не освобождавате ендорфини, което може да причини умора.
  • Затруднена концентрация – открили ли сте, че мозъкът Ви изглежда малко замъглен или не можете да се концентрирате върху задачите толкова добре, колкото преди? Без достатъчно физическа активност, Вашата бдителност, внимание и мотивация могат да получат голям удар.
  • Болки – ако седенето на бюрото Ви причинява повече болка във врата или гърба, отколкото преди, вероятно трябва да се движите повече.
  • Наддаване на тегло – тъй като работата от вкъщи става много по-често срещана, може да откриете, че дрехите Ви са малко прилепнали, когато се осмелите да влезете в офиса. Това е така, защото когато водите заседнал начин на живот, не изгаряте толкова много калории, което вероятно води до малко допълнително тегло.

Рискове за здравето от заседнал начин на живот

Заседналото поведение може да доведе до сериозни здравословни проблеми, които могат да имат големи дългосрочни въздействия върху Вашето физическо и психическо благополучие.

Проблеми, свързани с вените

Рискове за здравето при заседнал начин на живот 3

Когато не се движите достатъчно, кръвта Ви тече по-бавно, което може да доведе до проблеми, свързани с вените. Те включват разширени вени и паякообразни вени, дълбока венозна тромбоза или повърхностна венозна тромбоза, при които се образуват кръвни съсиреци във вените на тялото Ви. Дълбоката венозна тромбоза може да стане животозастрашаваща, ако кръвен съсирек стигне до белите дробове и блокира притока на кръв. Повърхностната венозна тромбоза не е толкова вероятно да причини сериозни усложнения, но все пак може да причини болка. Физическата активност Ви дава най-добрия шанс да поддържате движението на кръвта си и да избегнете проблеми, свързани с вените.

Сърдечно заболяване

Рискове за здравето при заседнал начин на живот 4

Ако не получавате достатъчно физическа активност, това може да доведе до сърдечно заболяване. Това може да включва кардиомиопатия, която засяга начина, по който сърцето Ви изпомпва кръв и коронарна артериална болест, при която притокът на богата на кислород кръв към сърцето е намален. Има няколко неща, които могат да причинят тези заболявания, но голям допринасящ фактор може да бъде липсата на движение.

Висок холестерол

Рискове за здравето при заседнал начин на живот 5

Холестеролът, подобно на мазнини вещество, от което тялото Ви се нуждае, за да изгради здрави клетки, може да бъде повлиян от заседналото поведение. Липопротеините с висока плътност (HDL) се считат за „добър холестерол“, който помага за отстраняването на липопротеините с ниска плътност (LDL) или „лошия холестерол“ от кръвта Ви. Ако не се движите достатъчно, може да имате висок холестерол, при който имате твърде много LDL и недостатъчно HDL – потенциално причинявайки втвърдени артерии, съдови проблеми и други.

Високо кръвно налягане (хипертония)

Рискове за здравето при заседнал начин на живот 6

Високо кръвно налягане е, когато кръвта Ви натиска твърде силно през тялото Ви, което кара сърцето Ви да работи твърде усилено. Когато сърцето Ви работи твърде усилено, това може да доведе до отслабени кръвоносни съдове. Да бъдете по-активни може да е лесен начин да поддържате кръвното си налягане там, където трябва да бъде.

Диабет

Инсулинът регулира нивата на кръвната захар и метаболизма на тялото Ви, като помага на тялото Ви да използва захарта, от която се нуждае за енергия. Заседналото поведение за дълги периоди от време може да причини промени в тялото Ви и това може да доведе до инсулинова резистентност и потенциално диабет тип 2. Диабетът тип 2 е по-често срещан при по-възрастните, но децата също могат да бъдат диагностицирани с него. Няма лек за него, но физическата активност, загубата на тегло и добрата диета могат да Ви помогнат да се справите с него.

Затлъстяване

Заседналото поведение означава по-малко движение, така че по-малко изгорени калории. Препоръчително е възрастните и тийнейджърите да правят поне 2,5 часа физическа активност седмично, за да намалят шанса за сърдечни заболявания, но скорошни проучвания показват, че само един на всеки пет възрастни и тийнейджъри получава препоръчителното количество упражнения, което трябва – което може да доведе до наддаване на тегло и потенциално затлъстяване, прекомерно количество телесни мазнини.

Някои видове рак

Заседналото поведение може да увеличи риска от развитие на рак на ендометриума, яйчниците и други видове рак. Ставането по-активно и дори евентуалната промяна на диетата Ви може да Ви помогне да намалите риска от рак.

Рискове за психичното здраве от заседнал начин на живот

Стрес, безпокойство и депресия

Когато сте физически активни, мозъкът Ви освобождава серотонин, който е химикал, който повишава настроението в мозъка Ви. Без физическа активност се освобождава по-малко серотонин, така че може да имате по-малко положителни чувства и по-малко мотивация. Когато имате по-малко мотивация, управлението на Вашето психично здраве може да стане по-трудно. Въпреки че това може да бъде предизвикателен цикъл за навигиране, има стъпки, които можете да предприемете, за да подобрите психичното си здраве и благополучие.

Как можете да промените заседналия начин на живот?

Никога не е късно да направите дори и най-малките промени в ежедневието си – у дома и на работа. Коригирането на това как се движите, колко се движите и дори извършването на ежедневни задачи с малко повече бодрост в крачката Ви може да Ви насочи в правилната посока за нула време.

Движете тялото си повече

Упражненията не трябва да се случват във фитнес зала. Отделете време за бърза разходка, направете няколко разтягания, следвайте безплатни тренировки онлайн или дори се разходете нагоре и надолу по стълбите няколко пъти. Ако не сте тренирали много преди, започнете бавно и помислете дали да не се свържете с Вашия първичен лекар, за да съставите план за упражнения.

Превърнете домакинската работа в тренировка

Така или иначе трябва да се направи, така че защо да не го използвате в своя полза? Опитайте да стоите, докато сгъвате пране, танцувайте, докато бършете или метете, или почистете нещо, което обикновено не Ви отнема много време, като Вашите первази. Да накарате къщата си да блести, докато се изпотявате, е безценна комбинация.

Увеличете времето за релаксация

Забавно е да се отпуснете на дивана, но има лесни начини да вмъкнете малко активност във времето си за релаксация. Стойте или се движете, докато гледате телевизия, или правете някои упражнения на пода. Ако говорите по телефона или четете, обиколете дома или двора си.

Надежда Димитрова

Надежда Димитрова

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Гарантирана сигурност чрез reCAPTCHA и Google.Политиката за поверителност и Условията за ползване се прилагат.

Харесваш статиите ни? Абонирай се!

Абонирайки се ще получавате известия за нашите последни публикации!

Безплатни доставки

На всички поръчки над 100.00 лева

Връщане спрямо ЗЗП

При проблем ще върнем пратката Ви

Високо качество

Предлагаме само качествени продукти

100% Сигурност на данните

Грижим се за Вашите лични данни