Транспортирането на храна генерира огромни количества въглероден диоксид. Преместването на плодове и зеленчуци в хладилни превозни средства е особено интензивно на емисии.
Транспортирането на съставки и хранителни продукти представлява близо една пета от всички въглеродни емисии в хранителната система – много по-голяма част от пая с емисии, отколкото се смяташе досега, според първата цялостна оценка на глобалния въглероден отпечатък на индустрията.
Съдържание
Вреди на хранителните системи
Разчистването на земята за земеделие, отглеждането на добитък и транспортирането на храна до и от магазините добавя голямо количество парникови газове към атмосферата. Организацията на обединените нации (ООН) изчислява, че отглеждането, преработката и опаковането на храна представлява една трета от всички емисии на парникови газове. Това доведе до експлозия от проучвания, разглеждащи как хранителните системи влияят върху климата, от причиняване на вредни промени в земеползването до освобождаване на парникови газове, казва Джейсън Хил, учен по околната среда в Университета на Минесота в Сейнт Пол.
Но сложността на хранителната система направи предизвикателство да се измери колко въглероден диоксид в атмосферата е пряк резултат от емисиите на системата, особено тези от транспорта.
Преди повечето проучвания подценяваха емисиите, тъй като се фокусираха само върху тези, генерирани от транспортирането на един продукт – като шоколадово блокче – до и от магазина. Този метод има тенденция да пропуска множеството други камиони, кораби и самолети, участващи в събирането на всички съставки, необходими за направата на барчето, на първо място.
Неравномерни емисии при транспортирането на храна
Събрани данни от 74 държави и региони разгелждат от къде идва храната, къде отива и как се премества от едно място към следващото. Установява се, че през 2017 г. транспортирането на храни е добавило емисии, еквивалентни на 3,0 гигатона CO2 в атмосферата, до 7,5 пъти повече от предишните изчисления.
Богатите нации са отговорни за генерирането на почти половината от емисиите от международния транспорт на храни, въпреки че представляват само около 12% от световното население. Страните с ниски доходи — където живее около половината от световното население — генерират само 20% от емисиите от международния транспорт на храни.
Тази разлика възниква отчасти, защото богатите нации са по-склонни да внасят храна от цял свят. Те също така използват охлаждане, когато придвижват пресни плодове и зеленчуци, което е изключително въглеродно-интензивно. Преместването на плодове и зеленчуци генерира двойно количество CO2, произведено от отглеждането им.
Консумация на растителни продукти
Но резултатите не означават, че хората трябва да се опитват да ограничат количеството растения в диетата си, казва Нина Доминго, изследовател по устойчивост в университета Йейл в Ню Хейвън, Кънектикът. Много проучвания показват, че диетите на растителна основа са по-добри за околната среда от консумацията на големи количества червено месо, тъй като добитъкът се нуждае от много земя и отделя парникови газове. Намаляването на консумацията на червено месо и консумацията на храна, произведена на местно ниво, може да помогне на богатите страни да намалят въздействието си върху климата, казват изследователите.
[row] [col span__sm=”12″] [title style=”center” text=”ДРУГИ ИНТЕРЕСНИ СТАТИИ ПО ТЕМАТА” icon=”icon-angle-down”] [blog_posts style=”push” columns=”3″ columns__md=”1″ ids=”7110,11587,9288,6117,9879,8618,6914,7002″ badge_style=”circle-inside” image_height=”75%”] [title style=”center” text=”ПРОДУКТИ, КОИТО МОГАТ ДА ВИ ПОМОГНАТ” icon=”icon-angle-down”] [ux_products ids=”559,568,2185,2191,8788,2368″] [/col] [/row]