Количка

Обадете ни се на 02 402 68 68

Безплатна доставка на всички поръчки над 100 лева!

Транс-мазнините – основният причинител на сърдечни заболявания

Facebook
Telegram
Twitter
WhatsApp

Добре дошли!

Екипът на Здравитал Ви пожелава приятно четене. Разглеждайте ежедневно нови здравни публикации.

Една от основните теми, тиражирана в публичното пространство, която се налага от медиите вече няколко години, е пряко обвързана със здравословното хранене и борбата с високия холестерол, сърдечните заболявания и затлъстяването. Познато ни е становището на специалистите, че познатата ни т.нар. улична храна е богата на мазнини, които биха довели до затлъстяване. В становището на медиците се твърди, че тези храни са богати на транс-мазнини.

Но знаем ли какво всъщност представляват транс-мазнините?

Има два широко разпространени типа транс-мазнини, открити в храните: естествени и изкуствени. Естествените транс-мазнини се произвеждат в червата на някои животни и в храните, направени от тези животни (например мляко и месните продукти), те могат да съдържат малки количества от тези естествените транс-мазнини. Изкуствените транс-мазнини (или транс-мастни киселини) са изкуствено създадени в индустриалното преработване на хранителни продукти. Процесът се свежда до добавяне на водород към течните растителни масла, за да ги направи по-твърди.

Основният хранителен източник на транс-мазнини в преработените храни е „частично хидрогенираните масла.” През ноември 2013 г. Агенцията за контрол на храните и лекарствата на САЩ  (FDA) репи вече да не признава частично хидрогенираните масла като безопасни (GRAS) за производството на храна. Въпреки решението ѝ компаниите използват т.нар. Транс-мазнини в производството на храната ни.

Но защо някои компании използват транс-мазнини?

Щом медиците не препоръчват употребата на подобни мазнини, а Агенцията за контрол на храните и лекарствата на САЩ ги обявява за вредни, защо компаниите ни ги пробутват?

Транс-мазнините са лесни за използване, евтини за производство, а срокът им на годност е по-дълъг от останалите хранителни продукти. Транс-мазнините придават на храните желания вкус и текстура. Много ресторанти и заведения за бързо хранене използват транс-мазнини за пържене на храни. Това е така, тъй като масла с транс-мазнини могат да се използват многократно във фритюрниците. Няколко държави (Дания, Швейцария и Канада) и няколко щата в САЩ (Калифорния, Ню Йорк, Балтимор и окръг Монтгомъри) са намалили или ограничили употребата на транс-мазнини в заведенията за хранене.

Защо транс-мазнините оказват неблагоприятен ефект върху здравето ни?

Транс-мазнините, наричани още транс-ненаситени мастни киселини, са по-вредни от познатите ни мазнини, тъй като имат двоен ефект. Те не само повишават нивата на LDL („лошия“) холестерол, но и намаляват нивата на HDL („ добрия”) холестерол. Транс-мазнините се намират в храни произведени с растителни масла и се намират в различни храни като картофени чипсове, пръчици, бисквитки, пици, маргарин, зърнени закуски или хамбургери.

Препоръките на експертите са да избягваме храни, богати на транс-мазнини. Храненето с транс-мазнини увеличава риска от развитие на сърдечни заболявания и инсулт, също така е свързано с по-висок риск от развитие на диабет тип 2.

Защо транс-мазнините станаха толкова популярни, ако имат толкова лоши ефекти върху здравето?

Преди 1990 г. се знаеше много малко за това как транс-мазнините могат да навредят на нашето здраве. През 90-те години изследванията започнаха да идентифицират неблагоприятните ефекти върху здравето на хората, които консумират транс-мазнини. Въз основа на тези констатации,  Агенцията за контрол на храните и лекарствата на САЩ установи разпоредби за описване на транс-мазнините в етикетите на храните. Консумацията на „вредните“ храни значително е намаляла през последните години в страната, в която тя беше най-широко разпространена – САЩ. Въпреки това обаче затлъстяването, сърдечните заболявания и високият холестерол са сред водещите проблеми на населението там.

Кои храни съдържат транс-мазнини?

Всеки от нас поне веднъж в живота си е хапвал бургер или пържени картофки. Купувайки ги от заведенията за бързо хранене е почти 100% сигурно, че храната е богата на т.нар. транс-мазнини.

Транс-мазнините могат да бъдат намерени в много храни. В тях влизат пържени храни като понички или печени продукти, включително сладкиши, кори за пай, бисквити, замразена пица и маргарини или други. Можете да определите количеството транс-мазнини в дадена опакована храна, като просто прочетете съдържанието на продукта, описано в етикета.

Когато проверявате съдържанието на продуктите на етикета, може да откриете изписано 0 гр. транс-мазнини. Тяхното нетно количество обаче може да е 0,5 гр. и все пак да фигурират в продукта, който ще закупите.

Има ли обаче естествени транс-мазнини?

Малки количества транс-мазнини се срещат естествено в някои месни и млечни продукти, включително говеждо, агнешко и др. Няма достатъчно проучвания, за да се установи дали тези срещащи се в природата транс-мазнини имат същите лоши ефекти върху нивата на холестерола като тези, които изкуствено се прибавят в храните.

Как да намалим консумацията на транс-мазнините?

Необходимостта от ограничаване на транс-мазнините е от изключителна важност за тези, които имат високи нива на LDL холестерол. Според американски експерти по сърдечно здраве транс-мазнините трябва да не са повече от 5-6% от калориите, които приемаме през деня

За да намалите изцяло тяхното количество обаче е добре да проверявате производството на храната, която консумирате ежедневно. Потърсете домашно произведени продукти по местните пазари. Ако разполагате със свободно време, терен и желание можете сами да отглеждате натурална храна, в която няма да се съдържат консерванти, подсладители и оцветители, както и транс-мазнините.

Прочети още!

Харесваш статиите ни? Абонирай се!

Абонирайки се ще получавате известия за нашите последни публикации!

Безплатни доставки

На всички поръчки над 100.00 лева

Връщане спрямо ЗЗП

При проблем ще върнем пратката Ви

Високо качество

Предлагаме само качествени продукти

100% Сигурност на данните

Грижим се за Вашите лични данни