Ефектът Мандела: Как фалшивите спомени действат на мозъка?

Facebook
Telegram
Twitter
WhatsApp

Добре дошли!

Екипът на Здравитал Ви пожелава приятно четене. Разглеждайте ежедневно нови здравни публикации.

Става дума за нещо повече от игра на ума. Според невропсихолога доктор Арън Бонър-Джаксън, ефектът на Мандела може да възникне, поради способността на мозъка да създава и съхранява фалшиви спомени.

Какво представлява ефектът Мандела?

Това е социален феномен, при който група хора погрешно си спомнят много специфични подробности за човек, място, ситуация или събитие, сякаш са реалност. Терминът е широко измислен от изследователката на паранормалните явления Фиона Брум, която споделя през 2009 г., че има ясен спомен за смъртта на бившия южноафрикански президент Нелсън Мандела, докато е бил в затвора през 80-те години. Това е нереален спомен, защото смъртта на Мандела не е настъпила там. Той е освободен от затвора през 1990 г., след това е президент на Южна Африка до 1999 година. Умира през 2013 г.

Сам по себе си този случай на погрешно запомняне може да се обобщи като незначително объркване или погрешно представяне на фактите. Фиона Брум счита, че не само тя е изградила ярък спомен за смъртта на Мандела. Именно това колективно погрешно запомняне усилва и характеризира ефекта.

Примери за ефекта Мандела

Примерите най-често се срещат във връзка с поп културата и исторически значими събития, които имат по-широка аудитория и по-голям шанс за интерактивност.

Ефектът Мандела: Looney Tunes срещу Looney Toons

Анимационният сериал, продуциран от Warner Bros, с участието на емблематични герои като Бъгс Бъни, Дафи Дък и Елмър Фъд, никога не е бил наричан Looney Toons, с две „oo“.

„Аз съм баща ти.“

Когато Дарт Вейдър отрязва ръката на Люк Скайуокър в „Междузвездни войни“: Епизод V – Империята отвръща на удара, той не казва: Люк, аз съм твоят баща.“

Ефектът Мандела: Мечките „Беренстейн“

Името на семейството всъщност се изписва с „а“, а не с „е“.

Монопол

Не бива да се бърка със славата на Mr. Peanut of Planters, но Monopoly Man никога не е носил монокъл. Може би хората погрешно запомнят този емблематичен герой, носещ аксесоара, защото би бил символ на пари и богатство.

Семейство Флинтстоун

Нашето любимо семейство от каменната ера от Бедрок има две букви „т“ в името си.

Мики Маус

Първата поява на водещия герой на Уолт Дисни в късометражния анимационен филм „Steamboat Willi“ от 1928 г. караше Мики Маус да управлява. Единственото нещо, което носи е чифт шорти, а не тиранти.

Джиф фъстъчено масло

Марката фъстъчено масло, основанапрез 1958 г., винаги се е наричала Jif, а не Jiffy.

Опашката на Пикачу

Феновете на Покемон може да помнят погрешно звездния любимец на Аш Кетчъм Пикачу като опашка с черен връх. Опашката н винаги е била ярко жълта с кафява в основата — да не се бърка с нейната форма преди еволюцията, Пичу, която наистина има изцяло черна опашка.

Прочети повече: Как да използваме пълния капацитет на мозъка си?

Защо се получава ефектът Мандела?

Това се развива в резултат на фалшиви спомени. Обикновено външните стимули се обработват в мозъка като памет, която трябва да се съхрани, а хипокампусът участва във формирането на нови спомени. Паметта е реконструктивна, има много влияния върху начина, по който помним. „Паметта не е непременно копие на реалността“ – обяснява д-р Бонър-Джаксън. „Тя се влияе от различни пристрастия, възприятия, предубеждения и очаквания.“ Това означава, че паметта може да се промени с времето, тъй като човек получава повече информация.

Понякога може да възникнат фалшиви спомени, когато се предостави подвеждаща информация. Това се случва, заради развиване на собственото въображение и начина, по който човек получава фалшива обратна връзка. Ако някой ви каже достатъчно пъти, че си спомня дадено събитие по определен начин, дори и да не се е случило в действителност, мозъкът може да ви убеждава да вярвате в същото. „Само като предоставят някаква подвеждаща информация, хората наистина могат да повярват, че имат спомен, който е различен от това, което се е случило в действителност“ – счита д-р Бонър-Джаксън. Тъй като нашата памет е реконструктивна, сме склонни да запълваме празнините с информацията, която е предоставена от нашите вътрешни пристрастия, когато имаме проблеми със запомнянето на конкретни подробности.

Допълнителна информация

Според проучване, което изследва как човек създава фалшиви спомени, на хората е предоставен списък със сродни думи. На изследваните мъже и жени са дадени думите „легло, почивка, буден“. Въпреки че не е била включена в списъка, 40% от хората са направили асоциация с думата „сън“. Доктор Бонър-Джаксън, че: „Ако някой има определена информация, но не разполага с всички данни или не знае целия отговор на даден въпрос, той може да си спомни погрешно или да възстанови събитието или ситуацията въз основа на информацията, която има, и да се опита да попълни това, което вероятно се е случило. Мисля, че това идва от нуждата на хората да осмислят света около нас.“

Комбинацията на тези идеи, с иновациите на интернет, бързото разпространяване на информацията в социалните медии – всичко това е предпоставка за възникването на ефекта „Мандела“. Когато достатъчно хора разпространяват грешна информация и развиват колективното си погрешно запомняне, истината може да бъде изгубена. Човек трябва да има балансиран хранителен режим, достатъчно сън и оптимална физическа активност, за да поддържа добро функциониране на мозъка си.

Финални думи

Когато става въпрос за проверка на истината зад предполагаемо фалшиви спомени, д-р Бонър-Джаксън казва, че зависи от вас да определите кое е истина и кое е слух. „В много случаи ефектът на Мандела се занимава с добри неща. Хората си спомнят, че определена зърнена култура е една, когато е била друга“, отбелязва той. „Но в по-сериозни случаи мисля, че най-важното нещо би било да опитате и да потвърдите сами, вместо да повярвате на нечия дума и да направите истинско проучване.“

Picture of Петя Василева

Петя Василева

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Гарантирана сигурност чрез reCAPTCHA и Google.Политиката за поверителност и Условията за ползване се прилагат.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Харесваш статиите ни? Абонирай се!

Абонирайки се ще получавате известия за нашите последни публикации!

Безплатни доставки

На всички поръчки над 100.00 лева

Връщане спрямо ЗЗП

При проблем ще върнем пратката Ви

Високо качество

Предлагаме само качествени продукти

100% Сигурност на данните

Грижим се за Вашите лични данни