Селен и цинк при косопад – помагат ли?

Селенът е основен микроелемент, необходим за синтеза на повече от 35 протеина. Глутатион пероксидазата (антиоксидантният ензим) зависи от селена като ко-фактор. Дефицитът на селен се среща при бебета с ниско тегло при раждане и при пациенти, изискващи пълно парентерално хранене (TPN). Може да се появи и при хора, живеещи на място, където в почвата липсва селен.

Какво показват изследванията?

Venton et al. описва загубата на пигментация на косата при четирима пациенти, получаващи TPN без добавка на селен. Нивата на серум и селен в косата са съответно 38 ± 11 ng/mL и 0,34 ± 0,13 lg/g. Косата започва да се пигментира отново след 6-12 месеца терапия със селен.

Клинично проучване при пациенти с рак на яйчниците, подложени на химиотерапия, показа значително намаляване на загубата на коса и други стомашно-чревни симптоми при пациенти, получаващи добавки със селен, в сравнение с други здрави пациенти. Авторите стигат до заключението, че селенът е поддържащ елемент при химиотерапията.

Препоръчителен прием на селен

Препоръчителната хранителна добавка за селен е 55 lg дневно за лица на възраст над 14 години. Наличието на селен в различни храни, като месо, зеленчуци и ядки, не винаги е достатъчно, за да отговори на дневните нужди. Понякога се налага допълнителен прием на този минерал чрез хранителни довбавки.

Цинк

Цинкът е основен микроелемент, което означава, че тялото не може да го генерира самостоятелно; трябва да се набавя чрез диетата. Основните хранителни източници на цинк са рибата и месото. Дефицитът на цинк може да възникне при пациенти, консумиращи големи количества зърнени храни (които съдържат фитат, считан за хелатиращ агент на цинка), при тези с лоша консумация на месо или TPN и при кърмачета на млечна формула.

Други причини за дефицит на цинк включват възпалително заболяване на червата, хирургия на йеюнален байпас и кистозна фиброза. Алопецията (косопадът) е добре познат признак на установен дефицит на цинк с възобновяване на растежа на косата, настъпващо при прием на цинк.

Какво показват изследванията?

Статия за пациенти с косопад показа, че четири от шестте проучвания откриват ниски нива на цинк при пациенти.

Храни, богати на селен

ХраниКоличество селенЕнергия
бразилски орех4000 мкг699 калории
Пшенично брашно42 мкг360 калории
Френски хляб25 мкг269 ​​калории
Яйчен жълтък20 мкг352 калории
Варено пиле7 мкг169 калории
Яйчен белтък6 мкг43 калории
Ориз4 мкг364 калории
Мляко на прах3 мкг440 калории
Боб3 мкг360 калории
Чесън2 мкг134 калории
Зеле2 мкг25 калории

Храни, богати на цинк

Видове Храни (100 грама)Вид на хранителният продукт според произходаКоличество Цинк в 100 грама от съответната хранаКоличество Цинк в % според препоръчителният дневен прием нужен на човек
Стриди – варениРибен продукт182 мг2270%
Стрида – консерваРибен продукт91 мг1135%
Стриди – пържениРибен продукт87 мг1089%
Стрида – суроваРибен продукт40 мг504%
Телешки черен дробЖивотински12 мг149%
Сусамово брашноРастителен11 мг136%
Семки от диняРастителен10 мг119%
Кервел – сушенРастителен9 мг110%
Бизонско месоЖивотински8,7 мг108%
Еленско месоЖивотински8,5106%
Говеждо – ребраЖивотински8,2 мг104%

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.