Взаимовръзката между здравеопазването и медицината

Facebook
Telegram
Twitter
WhatsApp

Добре дошли!

Екипът на Здравитал Ви пожелава приятно четене. Разглеждайте ежедневно нови здравни публикации.

Едва ли някой би оспорил констатацията, че в България напоследък сред най-обсъжданите теми са здравето и медицината, още повече в условията на ковид-пандемия. Именно за това проф. Христо Деянов реши да запознае зрителите с дейността на доктор Иван Маджаров. Доктор Маджаров завършва Медицинския университет – Пловдив. В своята биография притежава специалност по „Уши, нос, гърло“ и Магистратура по Здравен мениджмънт. От 1994 г. до 2008 г. работи в отделението по УНГ болести към МБАЛ „Пловдив” в Пловдив. След това става управител на МБАЛ „Първомай” ЕООД. От 2013 до 2014 година е директор на РЗОК Пловдив. В следващите години ръководи МБАЛ „Пълмед” в Пловдив и е председател на УС на Българска болнична асоциация. В момента е начело на Българския лекарски съюз (БЛС).

Дискусията в предаването от 15.02.22г. е за състоянието на здравеопазването в България и тежките проблеми на доболничната и лечебната мрежа

В началото на разговора се обърна внимание на липсата на координация между спешната помощ и медицинските заведения у нас. Макар да е трудно да се даде конкретен отговор за причината, гостът в студиото категорично се съгласи с тази теза. Чрез средствата на съвременната революция, подобни проблеми биха могли спокойно да бъдат разрешени. Би могло също така, посредством апликации и софтуер да се осъществява директна връзка между персонала в линейките и лекарите в болниците. Според доктор Маджаров:

„До края на годината се очаква да бъде въведена в България подобна онлайн-система, която се разработва с IT-специалисти“

Събеседниците в студиото категорично се обединиха около мнението, че при нужда от спешна хоспитализация и интубиране на пациент, не трябва нищо друго да е от по-голямо значение. По мнението на Иван Маджаров в България правилата за приемане в лечебно заведение не са такива, каквито е редно да представляват. Именно за това се стига до някой смъртни случаи. Реално лекарите, медицинските сестри, санитарите, спазват правилата на болницата, а за тези правила, отговорни са съответните мениджъри. При извънредни обстоятелства дори да няма свободни места в интензивните отделения, пациентите пак трябва да бъдат приемани и слагани в обикновени легла. Там най-малкото може да им се даде необходимия кислород и условията са по-добри отколкото да се стои в линейка.

„Болниците съществуват, за да не връщат пациенти“

За зрителите на „Академия Здравитал“ доктор Маджаров категорично „осъди“  медицинските лица, които издават фалшиви „зелени сертификати“. Според него този процес е стартирал още преди близо 10 месеца.  Подобна порочна практика трябва да се прекрати и да се пипа с „по-твърда ръка“.

Председателят на БЛС отново изрази категоричното си становище, че е изготвена специална система, чрез която с GPS-връзки медицинския персонал в линейка ще може да има онлайн-достъп до заетостта на интензивни легла в болници, ще може да запазва определени стаи и ще има необходимата координация. Очаква се при нужната комуникация с Министерството на Здравеопазването тази идея да е реализирана до края на 2022-ра година. Дойде времето и за една тъжна констатация на водещия проф. Деянов:

„В България има голям дефицит на лекарски и сестрински персонал. Около 25 процента от завършващите образованието си лекари искат незабавно, след вземане на диплома, да напуснат България“

Иван Маджаров и Христо Деянов

Няма как да пропуснем и ключова мисъл на доктор Маджаров: „Никой не очаква от нас да сме богове, но ние трябва да сме състрадателни, човечни и знаещи. Ако през цялата си практика продължавате да се учите, след време ще може гордо да заявите на своите внуци, че сте добри лекари“.

По отношение на здравното осигуряване, доктор Иван Маджаров изразни мнение как съществуващият вече модел е най-подходящ за страна като нашата. Не може да се въведе застрахователен модел, защото това ще остави много хора без здравни грижи. Именно достъпността до медицинска помощ е основно изискване на европейските системи за социално здравно осигуряване.

В рамките на гарантирания от Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) пакет медицински услуги, всички граждани имат равни права за достъп. Относно монополът на Здравната каса трябва да се поддържа един базов пакет. Той трябва да е насочен към цялото население, а всичко над основното ниво да се конкурира чрез фондове.

В последната част се обърна внимание и на „клиничните пътеки“. Чрез тях всяка една болница си получава средствата от Здравната каса. Целта на тези пътеки е да се следва определен алгоритъм на диагностика и лечение при постъпване в лечебно заведение и едва след това да се приема като инструмент за заплащане, а дисбалансите в тях водят до голямо недоволство и сред пациентите, и след лекарите. От друга страна се отбеляза, че и в момента електронната рецепта работи по отношение на лекарствата, покривани от касата, но не е използваема за останалите медикаменти. Трябва да се постигне балансираност и в заплащането, за да може по специалности, които в момента са с дефицитни кадри, да се увеличи интереса.

„Годишният бюджет за здравеопазване тази година е 8 милиарда и 300 милиона лв.“

За финал, доктор Маджаров се обърна към хората със следните думи:“ В огромното си мнозинство ние се борим за вашето здраве, а не да му вредим. Към колегите ще кажа следното – в нашата професия трябва да даваме хуманност и състрадание“.

Още от предаването “Академия Здравитал” с водещ Проф. Деянов, можете да намерите в нашата блог-секция!

[blog_posts style=”push” columns=”3″ columns__md=”1″ ids=”5173,6749,5854,5368,5428″ badge_style=”circle-inside” image_height=”75%”] [ux_products equalize_box=”true” ids=”2356,2461,2416,2470,2368,2474,3930,3962,3736,3797″]
Picture of Elena Iltcheva

Elena Iltcheva

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Харесваш статиите ни? Абонирай се!

Абонирайки се ще получавате известия за нашите последни публикации!

Безплатни доставки

На всички поръчки над 100.00 лева

Връщане спрямо ЗЗП

При проблем ще върнем пратката Ви

Високо качество

Предлагаме само качествени продукти

100% Сигурност на данните

Грижим се за Вашите лични данни