Количка

Обадете ни се на 02 402 68 68

Безплатна доставка на всички поръчки над 100 лева!

Какво е BCAA? Какви са ползите от него?

Facebook
Telegram
Twitter
WhatsApp

Добре дошли!

Екипът на Здравитал Ви пожелава приятно четене. Разглеждайте ежедневно нови здравни публикации.

Много любители спортисти използват хранителни добавки от убеждение, че само по този начин ще подобрят общото си здравословно състояние или ще повишат физическите си показатели. Особено популярени сред фитнес любителите са добавките с BCAA – комплекс от аминокиселини с разклонена верига.

Какво представляват BCAA?

BCAA е съкращението на английския термин за аминокиселини с разклонена верига. Това е специална комбинация от аминокиселините левцин, изолевцин и валин. Този тип аминокиселини всъщност са протеини и отговарят за различни функции при метаболитните процеси в организма. Някои аминокиселини се образуват от самите клетки, докато други могат да се доставят на организма само отвън. Такъв е случаят с левцина, изолевцина и валина. Именно функциите на BCAA за изграждане и поддръжка на мускулите са причината този тип добавки да се радват на широка популярност.

Функция на BCAA

Много спортисти вярват, че BCAA насърчава мускулния растеж и загубата на мазнини – в същото време, което от своя страна помага най-вече на мъжете спортисти да изгарят мазнините и да оформят мускули.

По-малко известен факт е, че на първо място аминокиселините с разклонена верига искат да „защитят“ мускулите и да ги подготвят оптимално за по-високо натоварване. Според специалисти комбинацията от левцин, изолевцин и валин има някои предимства пред другите източници на протеини – особено от тези, които се използват в класическите режими, тъй като осигуряват на организма нещо допълнително, без излишни калории. Съдържащият се в BCAA левцин се използва за укрепване и развитие на мускулите, валинът контролира производството на енергия от храната в мускулните клетки; изолевцинът има същото въздействие над организма като валинът.

Върху какво влияят тези аминокиселини?

BCAA има най-силно въздействие върху умората на мускулите и мускулните крампи по време на силови тренировки. Именно затова повечето спортисти използват аминокиселините като средство за генериране на допълнителна енергия по време на тренировка, без да има опасност за мускулни крампи или претоварване на мускулите. Тези от трениращите, които са на диета с ниско съдържание на въглехидрати, разчитат на BCAA, за допълнителна сила и издръжливост по време на тренировка.

BCAA се предлагат под различна форма – на таблетки или разтворим прах. Спортистите пият мерителна лъжица от него, смесена с вода или мляко, преди или след тренировката, някои дори по време на нея или използват аминокиселините под формата на таблетки. Такава е BCAA от Здравитал, който се приема по 1 капсула преди и след тренировка.

Къде се срещат в тялото?

Най-големият резервоар от аминокиселини с разклонена верига са скелетните мускули. Там BCAA се намират главно като част от мускулните протеини. В животинските протеини аминокиселините се срещат  в съотношение 2:1:1 (левцин: изолевцин: валин). Концентрацията на BCAA в кръвната плазма също е доста висока в сравнение с други аминокиселини (с изключение на глутамин). Тъй като те могат да преминат кръвно-мозъчната бариера с помощта на транспортна система, аминокиселините с разклонена верига могат да бъдат открити и в мозъка.

Как BCAA влизат в мускулите?

ВСАА се абсорбират в червата  чрез чревната лигавица. Като свободни аминокиселини, те достигат до целевата си тъкан чрез кръвта,  без да се разграждат или достигат до черния дроб, както другите аминокиселини. Около 70 процента от увеличаването на свободните аминокиселини в кръвната плазма след хранене се дължи на BCAA. Веднъж попаднали в тъканите, те поемат важни метаболитни функции.

Резултатите от множество научни изследвания показват, че BCAA стимулира изграждането на мускулите и инхибира разграждането им. Това прави BCAA много популярен при тренировки с тежести  и бодибилдинг. Според проучвания, BCAA стимулира изграждането на мускулите чрез увеличаване на количеството глутамин. Това тялото го отразява като сигнал за изграждане на повече мускулна маса. Инхибирането на разграждането на мускулите се осъществява чрез кето киселини с разклонена верига (аминокиселинни метаболити), които произтичат от разграждането на тези разклонени аминокиселини.

В спортовете с високо натоварване на мускулите разклонениете аминокиселини имат най-силно въздействие, тъй като предотвратяват множество неприятни последствия над тялото и спомага за подсилване на мускулната издръжливост, което от своя страна позволява по-високо ниво на натоварване. Подобни спортове са например вдигането на тежести или изтласкване на гюле.

Веществото, което изпраща на мозъка серотонин, е отговорно за процесите на изтощение по време на физическо натоварване. Серотонинът се произвежда от триптофан в мозъка. Триптофанът се конкурира с аминокиселини с разклонена верига за същия транспортен механизъм в мозъка. Ако след поглъщане в кръвта има много BCAA, аминокиселините се абсорбират главно в мозъка вместо триптофан, който инхибира производството на серотонин. По-малко серотонин, според тази теория, означава и по-малко умора и по-добри спортни резултати.

Какво друго правят?

Ако тренирате интензивно, това може да доведе до претоварване на костите, сухожилията и ставите, особено в първите стъпки в спорта. За щастие,  мускулната защитата на BCAA не се ограничава само до инхибиране разграждането на мускулите. BCAA също може да предотврати мускулните болки и увреждания. Също така да намали значително натоварването на костите при вдигане на тежести или по-сериозно натоварване.

BCAA при загуба на тегло

Ако искате да се радвате на добре оформено тялото, е добре да се поинтересувате от хранителните стойности на BCAA и въздействието на аминокиселините върху оформянето на тялото и намаляване на излишните мазнини. Тъй като това са изолирани аминокиселини, а не пълни протеини, самите аминокиселини с разклонена верига не се включват в изчислението на хранителната стойност, което означава по-малко калории при дневния прием на хранителни вещества. Калориите на продукта BCAA от Здравитал например, идват само от хранителната добавка и са незначителни.

Това звучи добре, но помагат ли ви BCAA при загуба на мазнини?

Според учените BCAA увеличават изгарянето на мазнините по време на тренировка. Това води до изчерпване на гликогена, което показва, че BCAA, съчетани с интензивни тренировки, които включват кардио и силови упражнения, могат да доведат до по-добри резултати.

Освен това не трябва да забравяте за инхибирането на разграждането на мускулите от BCAA. Когато намалите приема на калории, тялото ви е склонно да използва мускулите ви за енергия. Това трябва да се избягва, тъй като загубата на мускулна маса означава по-малко изгорени калории. Това от своя страна може да насърчи йо-йо ефекта. Именно поради тази причина е подходящ приема на BCAA, тъй като той набавя необходимото количество протеин и спомага за изгарянето на мазнините, а не мускулите, което води до производство на повече енергия и по-добри резултати.

В заключение

Както подсказва името, хранителните добавки са само допълнение към диетата. Ако това се прави балансирано и съзнателно, те могат да ви помогнат за постигането на по-добри резултати.

Полин Илиева

Полин Илиева

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Гарантирана сигурност чрез reCAPTCHA и Google.Политиката за поверителност и Условията за ползване се прилагат.

Харесваш статиите ни? Абонирай се!

Абонирайки се ще получавате известия за нашите последни публикации!

Безплатни доставки

На всички поръчки над 100.00 лева

Връщане спрямо ЗЗП

При проблем ще върнем пратката Ви

Високо качество

Предлагаме само качествени продукти

100% Сигурност на данните

Грижим се за Вашите лични данни