Количка

Обадете ни се на 02 402 68 68

Безплатна доставка на всички поръчки над 100 лева!

Антиоксидантите – “чистачи на свободни радикали”

Facebook
Telegram
Twitter
WhatsApp

Добре дошли!

Екипът на Здравитал Ви пожелава приятно четене. Разглеждайте ежедневно нови здравни публикации.

Антиоксидантите са вещества, които могат да предотвратят или забавят увреждането на клетките, причинено от свободните радикали – нестабилни молекули, които тялото произвежда като реакция на околната среда.

Понякога ги наричат ​​„чистачи на свободни радикали“.

Източниците на антиоксиданти могат да бъдат естествени или изкуствени. Смята се, че някои растителни храни са богати на антиоксиданти. Антиоксидантите на растителна основа са вид фитонутриент или хранителни вещества на растителна основа.

Тялото също произвежда някои антиоксиданти, известни като ендогенни антиоксиданти. Антиоксидантите, които идват извън тялото, се наричат ​​екзогенни.

Какво са свободните радикали?

Свободните радикали са отпадъчни вещества, произведени от клетките, когато тялото преработва храната и реагира на околната среда. Ако тялото не може да обработва и премахва ефективно свободните радикали, може да се получи оксидативен стрес . Това може да навреди на клетките и функциите на тялото. Свободните радикали са известни също като реактивни кислородни видове (ROS).

Факторите, които увеличават производството на свободни радикали в тялото, могат да бъдат вътрешни, като възпаление , или външни, например замърсяване, излагане на UV лъчи и цигарен дим.

Оксидативният стрес води до сърдечни заболявания , рак , артрит , инсулт , респираторни заболявания, имунен дефицит, емфизем , болест на Паркинсон и други възпалителни или исхемични състояния.

Смята се, че антиоксидантите помагат за неутрализиране на свободните радикали в телата ни и се смята, че това подобрява цялостното здраве.

Ползи

Антиоксидантите могат да предпазят от увреждането на клетките, което свободните радикали причиняват, известно като оксидативен стрес.

Дейности и процеси, които могат да доведат до оксидативен стрес, включват:

  • митохондриална активност
  • прекомерни упражнения
  • травма на тъканите, дължаща се на възпаление и нараняване
  • исхемия и реперфузионно увреждане
  • консумация на определени храни, особено рафинирани и преработени храни, трансмазнини, изкуствени подсладители и някои багрила и добавки
  • пушене
  • замърсяване на околната среда
  • радиация
  • излагане на химикали, като пестициди и лекарства, включително химиотерапия
  • промишлени разтворители
  • озон

Такива дейности и експозиции могат да доведат до увреждане на клетките.

Това от своя страна може да доведе до:

  • прекомерно освобождаване на свободни железни или медни йони
  • активиране на фагоцити – вид бели кръвни клетки с роля в борбата с инфекцията
  • увеличаване на ензимите, които генерират свободни радикали

Всичко това може да доведе до оксидативен стрес.

Щетите, причинени от оксидативния стрес, са свързани с рак, атеросклероза и загуба на зрение

Смята се, че свободните радикали причиняват промени в клетките, които водят до тези и вероятно други състояния. Приемът на антиоксиданти намалява тези рискове.

Според едно проучване „Антиоксидантите действат като улавящи радикали, донор на водород, донор на електрони, разлагащи пероксиди, гасители на синглетен кислород, ензимни инхибитори, синергисти и метал-хелатиращи агенти.”

Други изследвания сочат, че антиоксидантните добавки могат да помогнат за намаляване на загубата на зрение поради свързана с възрастта дегенерация на макулата при възрастни хора.

Видове

Смята се, че има стотици и вероятно хиляди вещества, които могат да действат като антиоксиданти. Всеки има своя собствена роля и може да взаимодейства с други, за да помогне на тялото да работи ефективно.

„Антиоксидант“ всъщност не е името на вещество, а по-скоро описва какво могат да направят редица вещества.

Примери за антиоксиданти, които идват извън тялото, включват:

  • витамин А
  • витамин Ц
  • витамин Е
  • бета каротин
  • ликопен
  • лутеин
  • селен
  • манган
  • зеаксантин

Флавоноидите, флавоните, катехините, полифенолите и фитоестрогените са всички видове антиоксиданти и фитонутриенти и всички те се намират в храни на растителна основа.

Всеки антиоксидант изпълнява различна функция и не е взаимозаменяем с друг. Ето защо е важно да имате разнообразна диета.

Хранителни източници

Най-добрите източници на антиоксиданти са растителните храни, особено плодовете и зеленчуците.

Храните, които са с особено високо съдържание на антиоксиданти, често се наричат ​​„суперхрани“ или „функционални храни“.

За да получите някои специфични антиоксиданти, опитайте се да включите следното в диетата си:

Витамин А : Млечни продукти, яйца и черен дроб

Витамин С : Повечето плодове и зеленчуци, особено горски плодове, портокали и чушки

Витамин Е : ядки и семена, слънчогледови и други растителни масла и зелени листни зеленчуци

Бета-каротин : Ярко оцветени плодове и зеленчуци, като моркови, грах, спанак и манго

Ликопен : розови и червени плодове и зеленчуци, включително домати и диня

Лутеин : зелени, листни зеленчуци, царевица, папая и портокали

Селен : ориз, царевица, пшеница и други пълнозърнести храни, както и ядки, яйца, сирене и бобови растения

Храните с наситени, живи цветове често съдържат най-много антиоксиданти.

Следните храни също са добри източници на антиоксиданти:

  • боровинки
  • ябълки
  • броколи
  • спанак
  • леща

Ефект от готвенето

Готвенето на определени храни може да увеличи или намали нивата на антиоксиданти.

Ликопенът е антиоксидантът, който придава на доматите техния наситен червен цвят. Когато доматите са термично обработени, ликопенът става по-биологичен (по-лесен за нашите тела за обработка и използване).

Въпреки това, проучванията показват, че карфиолът, грахът и тиквичките губят голяма част от антиоксидантната си активност в процеса на готвене. Имайте предвид, че важното е да ядете разнообразни храни, богати на антиоксиданти, варени и сурови.

Съвети за хранене

Следните съвети могат да ви помогнат да увеличите приема на антиоксиданти:

  • Включете плод или зеленчук всеки път, когато ядете, включително и на закуска.
  • Пийте чаша зелен чай или чай мача всеки ден.
  • Вижте цветовете в чинията си. Ако храната ви е предимно кафява или бежова, нивата на антиоксиданти вероятно ще са ниски. Добавете храни с наситени цветове, като зеле , цвекло и горски плодове.
  • Използвайте куркума, кимион, риган, джинджифил , карамфил и канела , за да подправите вкуса и антиоксидантното съдържание на вашите ястия.
  • Похапвайте ядки, семена, особено бразилски орехи, слънчогледови семки и сушени плодове, но изберете тези без добавена захар или сол.

Няма определена препоръчителна дневна доза (RDA) за антиоксиданти, но високият прием на пресни растителни продукти се счита за здравословен.

Извод

Свободните радикали са свързани с редица заболявания, включително сърдечни заболявания, рак и загуба на зрение, но това не означава, че повишеният прием на антиоксиданти ще предотврати тези заболявания. Антиоксидантите от изкуствени източници могат да увеличат риска от някои здравословни проблеми.

В резултат на това е важно да се търсят природни източници на антиоксиданти, под формата на здравословна диета.

Консумирането на плодове и зеленчуци е свързано с по-нисък процент на хронични заболявания и антиоксидантите могат да играят роля в това.

Полифеноли - 60

Полифеноли – хранителна добавка с мощни антиоксидантни свойства! Доверете се на натуралните продукти!

  • Намалява възпалителните процеси в тъканите
  • Притежава мощно антиоксидантно действие
  • Предпазва от инсулт и инфаркт
  • Намалява стойностите на холестерол и високо кръвно налягане

И още много…

[blog_posts style=”push” columns=”3″ columns__md=”1″ ids=”5413,6858,3603,6695,4193,4296″ badge_style=”circle-inside” image_height=”75%”] [ux_products equalize_box=”true” ids=”2175,2185,2191,559,3038,2177″]
Полин Илиева

Полин Илиева

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Гарантирана сигурност чрез reCAPTCHA и Google.Политиката за поверителност и Условията за ползване се прилагат.

Харесваш статиите ни? Абонирай се!

Абонирайки се ще получавате известия за нашите последни публикации!

Безплатни доставки

На всички поръчки над 100.00 лева

Връщане спрямо ЗЗП

При проблем ще върнем пратката Ви

Високо качество

Предлагаме само качествени продукти

100% Сигурност на данните

Грижим се за Вашите лични данни